Herkent u onderstaande situatie?
Tot grote frustratie van uw verkoper moet wederom de klant gebeld worden. De bestelde artikelen worden toch niet vandaag geleverd zoals afgesproken, maar op zijn vroegst morgenmiddag. Onbegrijpelijk voor de verkoper. In het systeem had hij toch duidelijk gezien dat alle materialen op voorraad waren. Het materiaal moest alleen gezaagd, geboord, gestraald en gespoten te worden. Daarvoor had hij toch extra tijd gerekend… Stampvoetend gaat hij verhaal halen bij de productieleider. Hoe is het mogelijk dat de levertijd opeens niet meer wordt gehaald. Vorige week verkochten we meer tonnage en was alles op tijd.
Gelijktijdig met de verkoper komt ook de directeur geïrriteerd binnenlopen. Hij wijst de productieleider op het feit dat er deze week veel minder orderregels gepikt worden dan vorig jaar om deze tijd. De productieleider wijst op de grote hoeveelheid bewerkingsorders deze week en de hoeveelheid handling die gepaard gaat met o.a. veel zaagsnedes en boorbewerkingen. Bovendien zijn veel verkochte bewerkingen uitsluitend met veel kunst- en vliegwerk op het aanwezige machinepark te realiseren met twijfelachtige kwaliteit. Op deze manier is ook geen hoge productiviteit te realiseren. Vorige week draaide hij al maximaal en waren alle orders net op tijd gepikt en waren de bewerkingen net op tijd klaar. Tot overmaat van ramp staat de boormachine deze week ook al voor de tweede keer in storing. Juist de machine waarop de meeste bewerkingen zijn gepland. De productieleider sommeert de TD-er al zijn lopende werkzaamheden direct te onderbreken en de storing direct te verhelpen, anders kan er aan het eind van de dag geen enkele vrachtwagen geladen worden en kunnen zelfs de klanten met onbewerkte handelslengtes niet beleverd worden.
Deze situatie is duidelijk niet onder controle.
De verkoopafdeling is vaak niet op de hoogte van de aanwezige bewerkingscapaciteit en de mogelijke bewerkingstoleranties. De directie is veelvuldig gefocust op historische data-analyses in plaats van toekomstige verbeteringen. De onderhoudsafdeling is vaak “geblinddoekt” vanwege strakke korte termijn controlemaatregelen in plaats van lange termijn verbeterplannen om de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de bewerkingsprocessen te verbeteren. Ondertussen wordt de productieafdeling wanhopig en dicteert daarom de onderhoudsafdeling wat men moet doen. Dit gedrag kun je ook beschrijven als een combinatie van “georganiseerde wanorde” en “de cirkel van wanhoop”. Gebrek aan gezamenlijk inzicht in bedrijfsprocessen en een gedwongen hoog reactieve onderhoudsorganisatie. Je moet het punt begrijpen uit het installatieonderhoud en beheersperspectief.
Sterke operationele prestaties worden gerealiseerd met betrouwbare, beschikbare en productieve staalbewerkingsprocessen. Dat verlangt organisatiebrede betrokkenheid, een fundament, focus en aanpassingsvermogen en leidt tot lage onderhoudskosten per ton. Het is een cultuur -A way of life.