FAMILIEBEDRIJVEN

De stabiele factor en hoeksteen van de economie. Al tientallen jaren, zo niet eeuwen, beoefenen familiebedrijven beginselen die vandaag - op een zeer moderne manier - nieuw succes beloven. Duurzaamheid is daar een voorbeeld van. Duurzame bedrijfsvoering is niet nieuw voor familiebedrijven, het maakt deel uit van hun houding, aangezien een bewust gebruik van hulpbronnen essentieel is.

Kenmerkend voor familiebedrijven is:

  • Lange termijn denken en handelen in de geest van het levenswerk
  • Zorgvuldige omgang met geld
  • De werknemers maken het bedrijf
  • Cultuur van vertrouwen als basis voor langstermijn succes

Centrale vragen:

  • Coming up with the next big thing - hoe verbeteren we onze waarde propositie?
  • (Familie)waarden en vernieuwend ondernemerschap, hoe formuleren we op basis hiervan een strategie die door alle betrokkenen wordt gedragen?
  • Hoe realiseren we de randvoorwaarden voor een organisatie waarin mensen de leiding nemen en verstandig omgaan met familiekapitaal?

Concepten en oplossingen

Ondernemerschap drijft ons en betrokkenheid en vertrouwen verbindt ons. Wij ondernemen zelf en zijn bekend met de dynamiek en emoties die bij familiebedrijven spelen. Welke impact strategie- en organisatievraagstukken hebben op het familiebedrijf en de familie. Dat het soms nodig is om het gewoon dóen, het vooral werken, even onderbroken moet worden om de tijd en ruimte te nemen om over bepaalde zaken na te denken. Daarbij helpen wij graag, zijn wij graag de sparring partner die uw industrie kent en bovendien de kennis en ervaring meebrengt om uw bedrijf te verbeteren, hiervoor de juiste strategie te formuleren en samen een betrokken organisatie te bouwen.

1

Innovatie is niet het doel

Het doel is meerwaarde creëren voor de familie en continuïteit waarborgen. Innovatie is een middel om het bedrijf te verbeteren. Wat is de grootste uitdaging voor je bedrijf en hoe overwin je die. Vernieuwen in producten, diensten en/of bedrijfsprocessen om onderscheidend en dus relevant te blijven. Ook in tijden van groei en hectiek. Bedrijven die niet in staat zijn zich te onderscheiden, worden gedegradeerd tot een strijd om opdrachten die bijna uitsluitend op de prijs is gebaseerd.

Innoveren hoeft niet de actie van een enkele persoon te zijn. Bij voorkeur is het een resultaat van een gestructureerd proces in een faciliterende organisatie die werknemers motiveert om te vernieuwen. Daarbij gaat het om beter dan wie dan ook (inclusief je klant) begrijpen wat de pijn of beperking van je klant is en vervolgens met grensverleggende oplossingen komen die deze beperkingen wegnemen.

In deze trajecten combineren we onze creativiteit met onze marktkennis en passie voor maken. Samen realiseren we vernieuwende bedrijfsmodellen.

Contact:

Ryan Ordelmans

Telefoon: +31 (0)6 38421250

E-mail: r.ordelmans@surpex.nl