Jack Thibaudier van Reesink Staal (nu Eriksen Staal)

"Surpex heeft hier de machinebeschikbaarheid drastisch én structureel verbeterd"

Interim-directeur Jack Thibaudier zag zich bij binnenkomst bij Reesink Staal (nu Eriksen Staal) geconfronteerd met een flink aantal uitdagingen. Die lagen op verschillende gebieden, maar zeker ook bij de bewerkingsprocessen die binnen deze staalhandel in Zutphen worden uitgevoerd. "De markt vraagt steeds vaker om complexe staalconstructies en om innovatieve oplossingen"

Jack Thibaudier

Belangrijk deel van de omzet

Reesink Staal heeft op dat gebied een reputatie. Daarom is het zaak om onze processen steeds aan te passen op de veranderende vraag uit de markt. Daarin moesten we weer een stap maken, want we dreigden bij onze bewerkingsprocessen achterop te raken. Dat bracht de service naar onze klanten in gevaar en leverde frustraties op. Als we vertragingen wilden voorkomen, dan moest het onderhoud van het machinepark verbeterd worden. De machines bij de zes bewerkingsprocessen stonden te vaak ongepland stil. Reesink is voor een belangrijk deel van zijn omzet afhankelijk van de bewerkingsprocessen. Logisch dat we daar verbeteringen in door wilden voeren. Surpex had hier al eens op de deur geklopt en dit was het moment om die deur open te doen. Ik ben met Ryan Ordelmans om tafel gaan zitten. Ik ken zijn expertise en wist dat we die hier nodig hadden. Surpex kent de processen, de machines en de markt en heeft hier heel pragmatisch grote slagen gemaakt.”

Een ingenieus systeem

Thibaudier geeft aan dat binnen Reesink de werkdruk hoog is. Er was minder tijd voor onderhoud ingepland en er waren te weinig mensen voor. De machinebeschikbaarheid kwam daardoor onder druk te staan. “We zijn eerst teruggegaan naar twee shifts en hebben wat interne aanpassingen doorgevoerd. Surpex heeft hier vervolgens het machinepark heel systematisch ingedeeld naar de zes bewerkingsprocessen en dat bedrijfsbreed doorgevoerd. Zo praten we in ieder geval allemaal over hetzelfde. Vervolgens is er correctief onderhoud uitgevoerd aan alle zes de bewerkingsprocessen. Daarbij hebben we dankbaar gebruik gemaakt van het netwerk dat Surpex achter zich heeft staan. Surpex krijgt daarmee zaken voor elkaar die wij zelf moeilijk zouden kunnen realiseren. Vervolgens heeft Surpex ons bij de invoering van autonoom onderhoud intensief begeleid en alle betrokkenen daarin getraind. Nu weten we precies hoe we elk individueel bewerkingsproces optimaal kunnen inzetten en wat kan en niet kan en ook wat er dagelijks, wekelijks, maandelijks en jaarlijks aan onderhoud moet gebeuren. Via een simpel maar ingenieus systeem met magneetjes ziet elke ploeg of onderhoud ook daadwerkelijk is uitgevoerd. De medewerkers én het machinepark zijn nu gereed voor de toekomst, maar kunnen zich ook blijven ontwikkelen als de markt daar om vraagt. De kosten van de bewerkingsprocessen zijn inzichtelijk en voorspelbaar geworden, wat een belangrijke basis is voor ons commercieel succes.”

Een adviseur die de business en de machines kent

Reesink was altijd al een voorloper bij het toevoegen van bewerkingen aan de metaalhandel. In de jaren zestig werd er al gezaagd en twintig jaar geleden koos het bedrijf ervoor om ook het boren naar zich toe te halen. Door dat te combineren met een zeer breed assortiment en enorme voorraden (de hal meet 30.000 m2) wist het bedrijf in een straal van ongeveer 150 km rond Zutphen een enorm klantenbestand en een enorme reputatie op te bouwen. Thibaudier: “Maar als je jouw voorsprong wilt behouden, zal je moeten blijven investeren in de kwaliteit van je machinepark”. Daarin viel een slag te maken bij onze bewerkingsprocessen. Denk aan cirkel- en bandzagen en boren, maar ook aan rafelen, stralen en conserveren. Ik heb daar budget voor vrijgemaakt, maar wist ook direct dat je daarbij ook een adviseur nodig hebt die de business en de machines kent én die breder kan en wil kijken dan het onderhoud. Surpex heeft dat écht goed gedaan. Binnen een strakke planning én binnen het budget hebben we ons machinepark op hetzelfde niveau kunnen brengen als onze ambities. We zijn letterlijk naar praktisch nul storingen gegaan. Surpex heeft hier bewezen pragmatisch grote slagen te kunnen maken op basis van expertise van processen, machines en de markt. Op die manier blijft de service aan onze klanten optimaal.

Een cultuurverandering van heel het bedrijf

Ook in het preventief onderhoud, en daarmee in het voorkomen van toekomstige storingen heeft Surpex geadviseerd. Het heeft planningen gemaakt voor de technische dienst, maar bijvoorbeeld ook een inventarisatie van de cruciale onderdelen die op voorraad moeten zijn om lange stilstand bij storingen te voorkomen. Thibaudier: “Ryan Ordelmans heeft hier persoonlijk de mensen van de technische dienst bijgeschoold in het inventariseren en plannen van onderhoud en het voorkomen van storingen. Hij kent de problemen die ze kunnen tegenkomen en weet ze echt mee te nemen in zijn verhaal. Al met al loopt het productietreintje nu optimaal. Surpex heeft ons er terecht op gewezen dat excelleren in staalhandel én -bewerking een cultuurverandering verlangt van heel het bedrijf. Voor waarde toevoeging en co-makingship hebben we niet alleen in de productie, maar in onze héle organisatie specialisten nodig die weten welke bewerkingen Reesink Staal beheerst. Immers: in staal kun je volgende week het dubbele verkopen, in bewerkingen niet.”

Thibaudier kijkt met tevredenheid terug op het proces dat hij hier in gang heeft kunnen zetten: “Ik ben ontzettend blij met wat we hier gerealiseerd hebben. We hebben in korte tijd een nieuwe sprong vooruit kunnen maken. De bijdrage die Surpex daaraan geleverd heeft was substantieel. Reesink Staal zal dan ook gebruik blijven maken van de expertise en het brede professionele netwerk van Surpex.”