Jan de Groot van Douma Staal

"Wat hier in onderhoud geïnvesteerd is
levert alleen maar op"

Douma staal is een groot en groeiend familiebedrijf met ambitie. Vanuit hallen met een oppervlakte van 34 duizend vierkante meter belevert Douma een groot deel van Nederland. Met name haar flexibiliteit en leverbetrouwbaarheid blijken een scherp concurrentievoordeel. Maar het bedrijf doet meer dan staal en edelstaal leveren. Klanten kunnen in Sneek ook een flink aantal bewerkingen uit laten voeren: zagen, boren, stralen, togen, meniën, verzinken, knippen. Directeur Jan de Groot: “Inmiddels maken deze bewerkingen ongeveer 30% van onze omzet uit en ze zijn een essentieel onderdeel van ons aanbod. Maar dat is niet vanzelf gegaan en zal ook niet vanzelf zo blijven. Het heeft aandacht nodig.”


  • Hier is een enorme verbeterslag gemaakt
  • De beschikbaarheid is sterk verbeterd en de veiligheid verhoogd
  • Medewerkers hebben het gevoel dat het hún machine is
  • Surpex bracht ons kennis van de techniek én overtuigingskracht
  • Onderhoud is nu ingebed in de organisatie


"In- en verkoop van staal kun je met een paar man doen. Dit bewerken is zeer arbeidsintensief.”

Eigen machines

De algemeen directeur vertelt dat het stralen en meniën tot een tweetal jaar geleden extern gebeurde. Maar de omvang van de werkzaamheden rechtvaardigde twee jaar geleden de aanschaf van eigen machines. Bovendien werd het bedrijf met de aanschaf van eigen machines ook weer flexibeler. “Met het stralen verwijderen we de walshuid en eventueel roest. Maar de machine waarmee dat gebeurt, straalt even zo goed zichzelf en vraagt dus nadrukkelijk om onderhoud. Wat dat betreft zie je dat onze processen door alle bewerkingen duidelijk complexer zijn geworden. In- en verkoop van staal kun je met een paar man doen. Dit bewerken is zeer arbeidsintensief.”

Unieke combinatie

“We waren er al voor gewaarschuwd en merkten inderdaad dat onze gloednieuwe afdeling en machines snel achteruit gingen,” vertelt Jan de Groot. “De afdeling werd rommelig en stoffig, de machines hadden onderhoud nodig en we raakten de controle op met name het menie-proces een beetje kwijt. Juist op het moment dat we ons daar van bewust werden, kregen we contact met Surpex. Ryan Ordelmans kent deze machines als geen ander. Hij kent ook de problemen die zich voor gaan doen en hij weet hoe je het onderhoud van metaalbewerkingsmachines op peil kan brengen. Maar ook hoe je dat onderhoud structureel kan inbedden in de organisatie. Hij biedt een unieke combinatie van kennis van de techniek en overtuigingskracht richting de mensen.

Optimaal productief

Jan de Groot geeft aan dat hij de hulp van Surpex goed kon gebruiken. “Surpex gaf aan dat het de machines optimaal productief kon krijgen en dat is hier ook gebeurd. Het helpt daarbij niet alleen dat Ryan Ordelmans de machines van A tot Z kent, maar ook dat hij vreemde ogen binnen brengt. Die dwingen! We hebben een enorme verbeterslag kunnen maken met hem en daarnaast is er nu ook een heldere onderhoudsstrategie. Eindelijk wordt er ook tijd ingeruimd voor het autonoom onderhoud. Dan gaat de productie op slot en is de ploeg aan het poetsen, zuigen en vervangen. Dat levert uiteraard wel wat strijd op, want de klantvraag is groot, maar dit is uiteindelijk ook voor de klant de beste oplossing.”

"Veiligheid is hier essentieel"

Zelfstandig

Douma Staal heeft nu een vaste ploeg medewerkers aan de machines staan. Die zijn door Surpex geïnspireerd en geïnstrueerd om het onderhoud zelfstandig op te pakken. De Groot: “Ze hebben nu het gevoel dat het hún machine is. Dat leidt er niet alleen toe dat de betrouwbaarheid van deze machines nu tegen de 100% is, maar ook dat de veiligheid sterk vergroot is. Vanuit dat veiligheidsperspectief hebben we ook besloten bepaalde materialen niet meer te verwerken. Want veiligheid is hier essentieel. De mensen die met de machines werken, weten wat er van ze verwacht wordt. Alle bewerkingsprocessen zijn gevisualiseerd en alle onderhoudswerkzaamheden gestructureerd.”

Gemakkelijk overtuigd

Surpex heeft Douma Staal advies, begeleiding en ook echte hands-on-ondersteuning geboden bij de verbetering van het autonoom onderhoud aan de straal- en conserveringslijn. Het heeft niet alleen helder inzicht verschaft in het proces dat zich hier afspeelt en het onderhoud dat daarbij nodig is, maar heeft ook het autonoom onderhoud geïmplementeerd. Alle betrokkenen zijn getraind en De Groot geeft aan dat daarbij een voordeel is, dat het kennisniveau op machine- en bewerkingsgebied hoog is bij Surpex. Dat heeft er voor gezorgd dat de productiemedewerkers zich gemakkelijk lieten overtuigen.

“Het gaat in alle gevallen om dure machines die als ze bij onze klanten staan, nooit zullen renderen. Wij bundelen hier deze vraag en kunnen dus wel die efficiency bereiken.”

Met sprongen vooruit

Bij Douma Staal geeft men aan dat de ervaringen met Surpex dusdanig positief zijn, dat de samenwerking wordt doorgezet. Ook andere bewerkingsprocessen, denk aan zagen en boren, zullen door Surpex onder handen genomen worden. “Surpex is voor ons de externe partij die met haar kennis een zachte dwang uit kan oefenen om zaken voor elkaar te krijgen. Door hier externe specialisten bij te betrekken haal je extra kennis in huis en weten we dat er aandacht is voor onderhoud en veiligheid. En investeren in het onderhouden van het machinepark levert uiteindelijk alleen maar op. Want de beschikbaarheid gaat uiteraard met sprongen vooruit.”

Jan de Groot gelooft zeker dat staalbewerking ook in de toekomst een essentieel onderdeel van zijn bedrijfsmodel zal blijven. “Het gaat in alle gevallen om dure machines die als ze bij onze klanten staan, nooit zullen renderen. Wij bundelen hier deze vraag en kunnen dus wel die efficiency bereiken.” Wij lezen daar tussen de regels door dat staalbewerking essentieel zal blijven voor de omzet en concurrentiepositie van Douma en dat daarmee de relatie met Surpex een duurzaam karakter zal hebben.