Johan van Essen van IJzerleeuw Zwolle

"Het proces is écht van de mensen geworden. Die betrokkenheid levert een aanzienlijke kostenbesparing op"

Zoals bij veel meer staalgroothandels is bij IJzerleeuw in Zwolle de bewerking van de producten een steeds groter deel van de omzet geworden. Staal wordt hier gezaagd, geboord, gestraald en gemenied. De geschiedenis van IJzerleeuw gaat terug tot 1810, maar juist doordat het bedrijf naast haar ‘ijzeren’ voorraad ook bewerkingen aanbiedt, heeft IJzerleeuw vooral ook veel toekomst. Vestigingsmanager Johan van Essen: “De uitdaging voor ons was daarbij, om de efficiency binnen onze verwerkingsprocessen te verhogen. We hadden in de voorbije jaren wel nieuwe machines geplaatst, maar relatief weinig tijd gestoken in de scholing van de mensen en in het onderhoud. Daar bovenop hebben we wat verloop in het personeel gehad bij de machines. Dat samen zorgde voor veel verstoringen van de processen en storingen aan de machines.”


  • Hier is orde & netheid, procesverbetering en autonoom onderhoud gerealiseerd
  • Er is een nieuwe uitgangssituatie ontstaan waarbinnen mensen prettiger werken
  • Stralen, zagen en boren verloopt nu aanzienlijk efficiënter
  • Surpex heeft feitelijk onze eigen mensen begeleid om zelf verbeteringen door te voeren


“Een helder rapport, waar we achter zijn gaan staan”

Eerst een quick-scan

IJzerleeuw wilde een duurzaam schone, goed georganiseerde, veilige en efficiënte werkomgeving creëren en daarbij defecten vermijden, zoektijden verminderen en ongevallen op het werk voorkomen. “Juist daar heeft Ryan Ordelmans van Surpex zich op toegelegd,” weet Van Essen. “Hij heeft hier in eerste instantie doormiddel van een snelle scan de situatie in beeld gebracht. Daarbij kreeg niet alleen ik een vijftigtal vragen voorgelegd, maar ook de werkvoorbereider, de technische dienst, de logistiek manager en uiteraard de operators. Daar kwam een helder rapport uit, waar we achter zijn gaan staan. Surpex heeft vervolgens een plan van aanpak opgesteld om de voorgestelde verbeteringen binnen IJzerleeuw te implementeren. Daarbij niet alleen aandacht voor orde en netheid bij de machines, maar ook voor procesverbeteringen en autonoom onderhoud.”

Een andere mindset

“Surpex heeft de verbeteringen is heel nauwe samenspraak met de zeven mensen die met de machines werken doorgevoerd,” vertelt Johan van Essen. “Dat is belangrijk. Want doordat hij heel veel samen met hen aan de verbeteringen heeft gewerkt is er een duidelijk andere mindset ontstaan bij de mensen. Men voelt zich veel meer betrokken bij de processen en de machines en neemt ook duidelijk verantwoordelijkheid nu. Ryan Ordelmans heeft zich samen met de mensen eerst gefocust op orde en netheid. Daarbij is 5S, uit Lean Six Sigma ingevoerd voor elke machine en heeft men een grote schoonmaak uitgevoerd. Daarnaast zijn werkstations en gereedschapsborden geïnstalleerd. Zo is een nieuwe uitgangssituatie ontstaan waarbinnen mensen ook prettiger werken.”

“Essentiële machine documentatie en proceskennis is nu in de vorm van one-point-lessons bij ieder bewerkingsproces beschikbaar”

Procesverbeteringen en autonoom onderhoud

In tweede instantie werkte Surpex aan gerichte procesverbeteringen en werd het onderhoud onderverdeeld in eerste-, tweede- en derdelijns onderhoud. Van Essen: “Bovendien heeft men alle beschikbare machinedocumentatie geïnventariseerd en ook alle aanwezige kennis van de bewerkingsprocessen. Deze zijn nu in de vorm van one-point-lessons bij ieder bewerkingsproces beschikbaar. Daarnaast hebben we, samen met Surpex, autonoom onderhoud in zeven stappen ingevoerd en door middel van een periodieke audit, die we zelf uitvoeren, geborgd. In dit hele proces zijn we intensief door Surpex begeleid. Het eindresultaat is nu al dat het stralen, zagen en boren binnen ons bedrijf aanzienlijk efficiënter verloopt. En dat gaat in de komende maand alleen nog maar beter worden als we, op advies van Surpex, een aantal kleine veranderingen aan de machines doen, die ons flexibeler maken.”

“Voor ons is het belangrijk,” sluit Van Essen af, ”dat Surpex hier niet de procesverbetering zelf heeft doorgevoerd, maar feitelijk onze eigen mensen begeleid heeft om deze verbetering door te voeren. Daardoor hebben we een bestendig resultaat. Het proces is écht van onze mensen geworden. Die betrokkenheid zorgt voor een aanzienlijke kostenbesparing.”