Harold Vreeman van Modulen & Engineering Menzing

“Surpex heeft duurzaam bijgedragen aan onze organisatieontwikkeling door een sterke strategische interventie gecombineerd met een pragmatische aanpak”

In eerste instantie vroeg Menzing aan Surpex om te assisteren bij een product/marktanalyse van een specifiek product. Maar de uiteindelijke opdracht ging veel verder dan dat. Harold Vreeman, mede-eigenaar van het bedrijf, vertelt over de bijzondere rol die Surpex heeft gespeeld in het ontwikkelen van een strategie voor Menzing.

Harold Vreeman

Mede-eigenaar van Modulen & Engineering Menzing

  • Inzicht gekregen welke impact, kosten en inspanningen noodzakelijk zijn om een product succesvol in de markt te zetten
  • Duidelijkheid verkregen waar we als organisatie echt goed in zijn
  • Het proces met Surpex heeft ons terug gebracht naar de basis vanwaar we ooit vertrokken zijn
  • Het heeft ons terug gebracht in de comfortzone waar we thuis zijn
  • Er is een alternatieve bedrijfsstrategie uitgewerkt die dicht bij de kernwaarden van het bedrijf blijft en gericht is op de sterke punten van de organisatie
  • Er is een concreet stappenplan opgezet en geïmplementeerd
  • Perfect schakelen tussen strategisch denken en pragmatisch handelen en vertalen naar actie

Optimale ontwerp- en productieoplossingen

Menzing is in de afgelopen 75 jaar uitgegroeid tot een strategische ontwikkel en- productiepartner voor internationaal toonaangevende bedrijven. Met haar hoofdvestiging in Nederland en een assemblage- en inkoopvestiging in Tsjechië. Het bedrijf wordt gedreven door de filosofie dat door interne kennis slim te combineren met het omvangrijke leveranciersnetwerk altijd de meest optimale ontwerp- en productieoplossing kan worden gerealiseerd.

De kracht van Menzing ligt in het aangaan van intensieve samenwerkingsverbanden waarbij zij sterke commerciële partners helpen te excelleren door ze te voorzien van de juiste apparatuur. Machines en apparaten die zij klant-specifiek ontwikkelen en seriematig produceren, optimaal afgestemd op de behoeften van de partners. Voorbeelden zijn onder meer machines voor verhuurtoepassingen of speciale verwerkingsapparatuur.

Winstgevend groeien

Menzing kwam in 2020 in contact met Surpex, vertelt Harold: “Het begon met een interim-opdracht, een marktanalyse van een specifiek product en dealernetwerk. Snel en met heldere conclusies en aanbevelingen uitgevoerd. Het was de aanleiding om samen met Surpex de marktbenadering en afzetkanalen van al onze eigen producten te onderzoeken, een verkoopplan op te stellen en te implementeren met als doel winstgevende groei”.

Surpex is gestart met een analyse van de huidige stand van de afzetkanalen en van onze marketing en salesfunnel. Op basis hiervan heeft Surpex zichtbaar gemaakt welke impact, kosten en inspanning noodzakelijk zijn om de producten van Menzing succesvol en winstgevend te laten groeien in de verschillende klantsegmenten. Een keerpunt in het proces en de directe aanleiding voor Surpex om een strategie sessie te initiëren en daarmee het project een volledig andere wending te geven. Van prestatieverbetering naar strategieheroverweging.

Cruciale strategische keuzes en duidelijk stappenplan

“Op basis van de strategiesessies die Menzing met Surpex houdt, worden er cruciale strategische keuzes gemaakt,” aldus Harold: “Dat proces heeft Surpex heel effectief begeleid. Zij stelden de juiste vragen, waardoor de pijnpunten naar boven kwamen. Het heeft ons inzicht gebracht en ons duidelijk gemaakt waar we als organisatie echt goed in zijn. Dat aanpassing van onze strategie noodzakelijk is. Tijdens de uitvoering van dit proces is er door Surpex in alle lagen van de organisatie gecommuniceerd wat ertoe heeft geleid dat alle mensen zich gehoord voelden. Dat creëert draagvlak van hoog tot laag en leidt tot een toekomst bestendig businessplan met duidelijke maatregelen en stappen die gezet moeten worden”.

Verwachtingen overtroffen

"Surpex herkende de stagnatie in ons proces en schakelde daarop pragmatisch naar een strategiesessie en uiteindelijk kwamen we uit op een strategiewijziging. Daardoor hebben we nu duidelijk in beeld hoe we moeten groeien en duurzame resultaten kunnen realiseren”, aldus Harold, “Het was een heel hands-on en actie- en resultaatgericht proces met een oplossing voor de lange termijn, waarbij op korte termijn direct al resultaten zichtbaar zijn. Surpex levert daardoor een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van onze organisatie en adviseerde ons bovendien over de juiste langetermijn-invulling van de commerciële uitdaging die uit de strategiewijziging volgde. Juist deze elementen vonden wij heel erg sterk en daarmee heeft Surpex onze verwachtingen overtroffen”.

Langdurige werking verzekerd

"De beslissingen die we nu genomen hebben op strategisch gebied passen heel goed bij ons en liggen perfect in lijn met wie wij zijn. We zijn erachter gekomen dat onze vorige strategie juist buiten onze comfortzone lag. Doordat we in de strategiesessie ontdekten dat we in andere dingen veel sneller een verbeteringsslag konden aanbrengen, werd het voor ons ineens duidelijk. Surpex heeft ons teruggebracht naar de basis vanwaar we ooit vertrokken zijn. Terug in de comfortzone waar we thuis zijn. Een goede strategie en een duidelijk stappenplan waardoor langdurige werking verzekerd is.”

"Surpex heeft ons teruggebracht naar de basis vanwaar we ooit vertrokken zijn"